Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Prasóweczki

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica? Żelazo jest czynnikiem, jaki w systemie odpowiada za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera i układ nerwowy. Pytamy o jego podaż w zbilansowanej diecie, nie zastanawiamy się jednak nad rodzajem żelaza, które spożywamy. Objawia się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli sytuacji tego tematu, różnią się między sobą, i brak równowagi między nimi potrafi doprowadzić do niedoborów. Jak je odróżnić oraz czy któryś z tych stylów jest „istotniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Przeświadczenie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek, należy spożywać produkty zawierające ogromną dawkę żelaza, jest złe. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i chce od rodzaju żelaza, z którym posiadamy do tworzenia. Aby zadbać o prawidłowy etap tej podstawy we natury, należy nie tylko idealnie przygotowywać posiłki, ale także badać w nich wyniki zwiększające przyswajalność żelaza. Przylegają do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, jaką można i brać w całości odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę między żelazem hemowym a niehemowym i sprawdź, w jaki metoda uniknąć niedoborów, jakie w konsekwencji prowadzą do niekorzystnej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak najprościej odróżnić produkty wielkie w żelazo hemowe od centrów żelaza niehemowego? Rozwiązanie istnieje w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy nastąpić w ciele i własnych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w tymże w morzem mięsie czy produktach morza. Warto ale pamiętać, że mięso wołowe może mieć blisko 45% żelaza hemowego, jednakże jego osiągana ilość różni się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza spośród ostatniego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane daleko niż niehemowe, więc gdy nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, najlepiej w towarzystwie witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, lub „bez krwi”, to żelazo wynikające ze centrów roślinnych. Produkty zawierające dużo żelaza niehemowego to m.in. wszystkiego typu strączki, takie jak fasola czy soczewica, a także buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego wariantu są także zioła, w niniejszym bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy korzystać na wycieczce, że przyswajalność żelaza z produktów roślinnych jest niewielka (1-5%). Aby zwiększyć możliwość na właściwsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy i herbaty, a także sięgać po produkty o małym pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o