Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Prasóweczki

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica? Żelazo jest elementem, jaki w organizmie odpowiada za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera także układ nerwowy. Pytamy o jego ofertę w zbilansowanej diecie, nie zastanawiamy się jednak nad rodzajem żelaza, które jemy. Okazuje się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli formy tego składnika, dzielą się między sobą, a brak równowagi pomiędzy nimi widać doprowadzić do niedoborów. Jak je rozpoznać oraz czy któryś z obecnych stylów jest „istotniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Pojęcie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten temat, należy jeść produkty mające dużą kwotę żelaza, jest złe. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i zależy od rodzaju żelaza, z jakim jesteśmy do tworzenia. Aby zadbać o właściwy poziom tej substancji we naturze, należy nie tylko właściwie komponować posiłki, ale też uwzględniać w nich produkty zwiększające przyswajalność żelaza. Chodzą do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, jaką można jeszcze brać w formie odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę pomiędzy żelazem hemowym a niehemowym i sprawdź, w jaki metoda uniknąć niedoborów, jakie w konsekwencji zmierzają do groźnej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak łatwo odróżnić produkty duże w żelazo hemowe od centrów żelaza niehemowego? Rozwiązanie trwa w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy wpaść w mięsie także własnych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w współczesnym w czerwonym mięsie czy owocach morza. Warto jednakże pamiętać, że mięso wołowe może mieć blisko 45% żelaza hemowego, jednak jego osiągana ilość dzieli się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza spośród obecnego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane daleko niż niehemowe, dlatego gdy nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, daleko w otoczeniu witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, czyli „bez krwi”, to żelazo wychodzące ze centrów roślinnych. Produkty mające dużo żelaza niehemowego to m.in. każdego rodzaju strączki, takie jak fasola czy soczewica, a ponadto buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego wariantu są także zioła, w obecnym bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy korzystać na wycieczce, że przyswajalność żelaza z produktów roślinnych jest mała (1-5%). Aby zwiększyć możliwość na prawdziwsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy i herbaty, a ponadto sięgać po artykuły o niskim pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments